Pro zdraví: Jdeme cvičit jógu



Práce, domácnost, zařizování, péče o děti a mnoho dalších každodenních povinností a volného času mnoho nezbývá. Přesto je důležité vyhradit si nějaký čas jen a jen pro sebe, pro své záliby. A proč také neudělat něco pro své zdraví. Co třeba skloubit protáhnutí těla s relaxací, s meditací a s celkovým zklidněním? Zní to zajímavě? Tak pak přijměte naši dnešní pozvánku do světa jógy. Příjemné čtení.

Proč právě jóga

Proč právě jóga? Možná proto, že je vhodná téměř pro každého, a to dokonce i pro těhotné ženy (cvičí gravid jógu) a děti. Fajn je, že nezáleží na věku, pohlaví ani fyzické zdatnosti. Dalším důvodem může být také skutečnost, že má blahodárný vliv nejen na tělo, ale i mysl. Svou roli může hrát i to, že má dlouhou historii (několik tisíc let), a tak se jedná o osvědčenou metodu. A mnozí ocení i praktickou stránku věci - k provozování jógy totiž není potřeba žádné speciální místo či vybavení.

Přínos jógy

Foto: Melinda Nagy / Dreamstime.com
Foto: Melinda Nagy / Dreamstime.com
Velkým přínosem jógy je fakt, že protahuje všechny svaly a posiluje celé tělo. Zlepší jeho celkovou pružnost, posílí chodidla, nohy, ruce atd.

Jóga je doporučována při bolestech zad a hlavy, nespavosti, při různých zraněních (v tomto případě je ale nutné se dopředu poradit se svým lékařem), na odvrácení osteroporózy a ke zmírnění příznaků spojených s menopauzou, na snížení krevního tlaku a mnohé další. Také zlepšuje imunitu, slouží jako prevence proti obezitě. Nesporným kladem je to, že při pravidelném cvičení dochází k výraznému zlepšení kondice a zvýšení vytrvalosti. Dalším přínosem je skutečnost, že jóga pomáhá zbavit se stresu a úzkosti, uvolnit se, zlepšuje náladu, navozuje pocit pohody a klidu.

Velký význam má i pro hyperaktivní děti a děti s poruchou pozornosti – v těchto případech totiž slouží k tomu, aby se naučily relaxovat.

Kterou „jógu“ vybrat

Možná jste se již rozhodli, že byste jógu chtěli vyzkoušet, ale nevíte, který druh vybrat. Existuje jich totiž poměrně dost. Ve stručnosti si představíme ty nejznámější:

Hatha jóga – v současné době patří zřejmě mezi nejoblíbenější. Důraz je kladen na správné provedení jednotlivých pozic a správné dýchání.

Power jóga – vychází z klasické jógy. Jedná se o fyzické cvičení, při kterém se pravidelně opakují jednotlivé pozice, je fyzicky náročnější.

Bikram/Hot jóga – více viz níže

Aštanga jóga – je fyzicky náročná, jednotlivé pozice jdou v přesném pořadí za sebou. Tělo je v neustálém pohybu.

Vyniása jóga – dynamická forma jógy, která spojuje pohyb a dýchání

Gravid jóga – je určena pro těhotné ženy, podstatou je správné dýchání a relaxace

Zajímavý tip: Bikram jóga

Bikram jóga vychází z Hatha jógy (fyzická jóga) a cvičení zahrnuje 26 póz a dvě dýchací cvičení. Cvičí se v místnosti, kde je vyšší teplota (cca 42°C). Během lekce, která trvá devadesát minut, je přesně stanoveno pořadí póz, a to z toho důvodu, aby se tělo vždy připravilo na tu další. Důležité je, že je zapojeno a protahováno celé tělo.

Je určena pro všechny věkové kategorie a není vůbec důležité, zda jste začátečník či zdatný sportovec. Cvičit jí může téměř každý, a to dokonce i starší děti. Pokud si nejste jisti (například z důvodu svého zdravotního stavu atd.), pak je vhodné požádat o konzultaci svého lékaře.

Uvádí se, že je výborná pro lidi, kteří mají potíže se spánkem, jsou ve stresu, trpí bolestmi hlavy, zad, vhodná je i pro zlepšení kondice, zvýšení imunity a kapacity plic, pročištění organizmu a další.

 

 

Zdroj informací:

YogaWiz.com


(19. 11. 2010 | redakce)


Předcházející článek: <<< Pro zdraví: Jdeme cvičit <<<
Následující článek: >>> Pro zdraví: Nordic walking >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Speciál: Pro zdraví aneb Jak udělat něco sám pro sebe


Autor: Melinda Nagy / Dreamstime.com

Mnoho rodičů (a vlastně nejen oni) to zná: práce, domácnost, úkoly a kroužky a další a další povinnosti. Často vam nezbývá moc času na své vlastní koníčky a zábavu. Jak si najít aspoň chvíli pro sebe? A co v tom získaném čase podniknout, aby to bylo smysluplné? Redakce JáRodič pro vás připravila speciál Pro zdraví aneb Jak udělat něco sám pro sebe, ve kterém vám nabídne tipy na různé druhy sportů a na další činnosti, které jste možná dosud ještě nevyzkoušeli. Věříme, že zde najdete tu správnou inspiraci.


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

jóga
Jednou jsem chodila na power jógu. Bylo to zajímavé cvičení. Ale nakonec jsem se přihlásila na pilates. Pilates se mi zdál pro protažení těla lepší a hlavně pro mě náročnější. ...
Jógu bych ráda zkusila. Zajímavý článek. Líbí se mi přehledné rozdělení na jógy , ze kterých se dá vybírat. Lépe se v tom orientuji....

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Další rodiče: O čem přemýšlejí, co dělají...

Nová matrace (KristaK)
Čekám až přestane pršet a půjdu hrabat listí. (Leni22)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Slava91)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Radi11)
Přišli jsme z vycházky tak si jdu zasoutěžit (ZUTOJAMA)

Anketa



©2009-2019 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí


TOPlist