Co nedávat dětem pít



Jaro je tady a s ním i vyšší teploty, sluníčko a také žízeň. Pitný režim je třeba dodržovat po celý rok, nicméně při vyšších teplotách či větších sportovních výkonech je to naprostá nutnost. A rodiče (nejen malých dětí) by na to měli myslet. Co ale dávat dětem pít, aby jim nápoj chutnal, osvěžil je a ještě byl i zdravý? A co naopak vynechat? Tak nejen na tyto otázky vám odpovíme v našem dnešním příspěvku. Příjemné čtení.

Pitný režim

Foto: 3dman_eu_/ Pixabay.com
Foto: 3dman_eu_/ Pixabay.com
Asi není třeba zdůrazňovat, že bez vody není život, respektive bez vody tělo (správně) nefunguje.

Během dne dochází k úbytku vody z těla (moč a stolice, odpařování z kůže, dýchání), a proto je třeba ji doplňovat.

A kolik by dítě mělo vypít denně tekutin? Záleží to nejen na jeho věku, ale i váze. Dále je samozřejmě třeba vzít v úvahu aktivity, kterým se dítě během dne věnuje a v jakém prostředí/počasí.

Pro představu: předškoláci by měli vypít/přijmout zhruba 1,5 litru tekutin denně, mladší školáci 1,8 – 2 litry, starší školáci cca 2,5 litru za den.

Do celkového příjmu tekutin je třeba započítat i polévky, zeleninu, ovoce a další potraviny s obsahem tekutin.

Jaké nápoje vybrat

  • Voda
  • Ovocné čaje – nejlépe neslazené
  • Ovocné džusy – nutno ale ředit vodou (min 1:1, raději více ředit vodou)
  • Sirupy – nápoj by neměl být sladký, je třeba dostatečně ředit

 

Jaké nápoje výrazně omezit

  • Sycené nápoje
  • Sladké nápoje
  • Minerální vody – max 1 sklenička za den
  • Nápoje se sníženým obsahem cukru
  • Černý čaj
  • Bylinkové čaje

 

Jaké nápoje vynechat

  • Káva – malé děti si ji asi nezamilují, ale u starších dětí a dospívajících může být vše jinak. Káva obsahuje kofein, a proto není pro děti ani dospívající vhodná.
  • Iontové nápoje – obsahují nejen velké množství cukru, ale také kofein a další látky

 

Poznámka: vynechat by se měly i příliš studené či teplé nápoje

 

Co je třeba vědět

  • Kravské mléko by se nemělo podávat dětem do 1 roku věku
  • Mléko je považováno spíše za potravinu než za nápoj (díky svému složení)
  • Pít je třeba pravidelně – raději častěji v menších dávkách
  • V okamžiku, kdy člověk pocítí žízeň, je tělo již dehydratované
  • Krátkodobě způsobuje nedostatek tekutin únavu, bolest hlavy, pocit vyčerpání, nepozornost a podobně. Při dlouhodobějším nedostatku tekutin může dojít k závažnějším problémům – onemocnění ledvin atd.

Závěr

Kontrolujete pitný režim svých dětí? Máte představu, jaké množství tekutin během dne vypijí/přijmou? Víte, kolik by měl váš potomek přijmout tekutin denně? Jaké je nejoblíbenější pití vašich dětí? Myslíte si, že je zdravé a patří do pitného režimu? Pijí vaše děti vodu? Pokud ano, z kohoutku nebo balenou? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.

 


(23. 4. 2018 | redakce)

 
 Poslat e-mailem Linkuj! Vybrali.sme
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Další rodiče: O čem přemýšlejí, co dělají...

Čekám až přestane pršet a půjdu hrabat listí. (Leni22)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Slava91)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Radi11)
Přišli jsme z vycházky tak si jdu zasoutěžit (ZUTOJAMA)
Dobrý den mám dotaz:Kolik má vážit 7 leté dítě??? (EditaHornakova)

Anketa



©2009-2018 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí


TOPlist