Pro zdraví: Jogging



Jaro je tady, a tak je nejvyšší čas přestat se vymlouvat na počasí a konečně udělat něco pro sebe, respektive pro své zdraví. Naším dnešním tipem je jogging, který u nás zatím není příliš rozšířen, ovšem ve světě je tomu jinak. Vzpomeňte si na některé filmy, ve kterých se hlavní hrdinové hned po ránu vydávají ve sportovním oblečení po parku, kde pak běhají se sluchátky na uších či si cestou povídají s kamarádem/partnerkou. Při joggingu jsou často zachyceny i slavné osobnosti. A co je na joggingu vlastně tak zajímavého? Nejedná se jen o módní záležitost? Čtěte dále a dozvíte se více. A možná vás jogging zaujme natolik, že hned zítra ráno vyrazíte také.

Co je jogging

Foto: Marianne Venegoni/Freerange.com
Foto: Marianne Venegoni/Freerange.com
Pod pojmem jogging je možné si představit pomalejší běhání, které se chvílemi střídá s rychlou chůzí, tzv. indiánský běh (indiáni jej používali při přesunech na vzdálenější místa).

Pro zajímavost: jogging byl „znovuobjeven“ v šedesátých letech minulého století, a to díky Arturu Lydiardovi, trenérovi z Nového Zélandu

Pro jogging je důležitý čas, po který se mu věnujete, nikoliv počet uběhnutých kilometrů. Je třeba se mu věnovat pravidelně a po delší dobu, aby to mělo nějaký efekt.

Tento sport je vhodný i pro začátečníky, i pro lidi s nadváhou. V případě nějakých zdravotních potíží je vhodné úmysl věnovat se joggingu konzultovat s lékařem.

Proč se věnovat joggingu

Běhání je považováno za velmi účinný pohyb. Nejen, že se zapojí nohy a ruce, ale pracují i další části těla (břicho, záda). Díky joggingu si člověk zlepší kondici, uvolní se, odbourá stres. Člověk si zároveň posílí svaly na nohách i rukou a také podpoří imunitní systém. Po „běhání“ se samozřejmě také dobře spí. A pokud potřebuje snížit váhu, tak i toho lze díky této aktivitě dosáhnout.

Na joggingu je fajn to, že se jedná o finančně nenáročný sport (potřebujete vlastně jen boty), kterému se dá věnovat během celého roku.

Co si obléknout

Je jasné, že základem jsou dobré boty. Vhodné jsou takové, které jsou určeny na běhání. Podrážka by měla tlumit nárazy. Důležité pro výběr je samozřejmě i to, v jakém terénu budete běhat (do přírody se hodí výraznější vzorek). Bota by měla dobře sedět , noha v ní nemá být volná.

A co si obléci? Vhodné je prodyšné oblečení, které odvádí pot z kůže. Určitě se vyplatí volit slabší vrstvy. Oblečení je samozřejmě vždy třeba přizpůsobit počasí.

Jak začít

Nejdříve si rozmyslete, kde budete běhat. Pokud máte tu možnost, běhejte v přírodě, na měkčích povrchách (les, louka atd.). Je to vhodnější na klouby. Volte lehký terén (převážně rovinu).

Zpočátku volte kratší vzdálenosti (respektive spíše si určete čas, po který budete běhat – doporučuje se maximálně 20 – 30 minut), pomalejší tempo (spíše rychleji choďte). Naučte se správně dýchat. Důležité je i správné rozložení sil. Před samotným během se nezapomeňte rozcvičit/zahřát. Na konci je pak vždy třeba zvolnit a vydýchat se.

Nezapomínejte na dostatečný přísun tekutin.

Jogging celoročně

Možná překvapí, že jogging se dá provozovat celoročně. Je jasné, že je tomu třeba vždy přizpůsobit oblečen, ale to by neměl být problém. V chladnějším počasí přidejte nějakou tu vrstvu (nejlépe slabou) navíc, ale nepřehánějte to, při pohybu se zahřejete. Pokud fouká vítr, pak se určitě vyplatí větrovka. Důležité je také chránit hlavu a ruce (čepice a rukavice). V teple by měla být i lýtka (podkolenky).

Při vyloženě nevhodném počasí (velký mráz, prudké deště, velký vítr a podobně) je lepší trénink vynechat.

Pokud budete běhat za tmy, tak dobře vybírejte místa, kde tak budete činit, a to jednak s ohledem na terén (abyste neuklouzli a nezpůsobili si úraz) a samozřejmě také s ohledem na viditelnost (měli byste být vidět a zároveň vidět své okolí).

Závěr

Provozujete pravidelně nějaký sport? Pokud ano, jaký a jak často? Z jakého důvodu jste si vybrali právě tuto aktivitu? Vedete ke sportování i své děti? Myslíte si, že mají během týdne dost pohybových aktivit? Co si myslíte o běhání, respektive o joggingu? Je to činnost, která se vám líbí? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.


(31. 1. 2014 | redakce)


Předcházející článek: <<< Pro zdraví: Kruhový trénink <<<
Následující článek: >>> Pro zdraví: Vířivka >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Speciál: Pro zdraví aneb Jak udělat něco sám pro sebe


Autor: Melinda Nagy / Dreamstime.com

Mnoho rodičů (a vlastně nejen oni) to zná: práce, domácnost, úkoly a kroužky a další a další povinnosti. Často vam nezbývá moc času na své vlastní koníčky a zábavu. Jak si najít aspoň chvíli pro sebe? A co v tom získaném čase podniknout, aby to bylo smysluplné? Redakce JáRodič pro vás připravila speciál Pro zdraví aneb Jak udělat něco sám pro sebe, ve kterém vám nabídne tipy na různé druhy sportů a na další činnosti, které jste možná dosud ještě nevyzkoušeli. Věříme, že zde najdete tu správnou inspiraci.


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Další rodiče: O čem přemýšlejí, co dělají...

Nová matrace (KristaK)
Čekám až přestane pršet a půjdu hrabat listí. (Leni22)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Slava91)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Radi11)
Přišli jsme z vycházky tak si jdu zasoutěžit (ZUTOJAMA)

Anketa



©2009-2019 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí


TOPlist