O nás     Inzerce     KontaktO rodičích a jejich dětech již od roku 2009
Hledat
Nepřehlédněte: Pohádky pro děti
Tip na super knihu: Polepšovna pro čarodějky
Rodinné finance
Jak řešit neplodnost
Hlavní rubriky: Těhotenství, Zdraví, Péče o dítě, Výchova dítěte, Zábava a volný čas, Rodiče sobě, Diskuze, Služby pro rodiče, Speciály



Jak v těhotenství příliš nepřibrat

Není žádným tajemstvím, že těhotenství představuje pro tělo ženy velkou zátěž. Musí se přizpůsobit nárokům rostoucího miminka, připravit se na porod a pak také na následnou péči o nového človíčka a jeho výživu. S těhotenstvím souvisí změna postavy a přírůstek váhy. A právě z toho má mnoho nastávajících maminek obavy. Je pro ně důležité, nejen to, aby nepřibraly moc, ale také to, aby byly schopny dát tělo po porodu do takového stavu, jako bylo před ním. A právě na toto téma je náš dnešní příspěvek. Příjemné čtení.

Co je třeba vědět

  • zdroj: OpenImageBank.com
    zdroj: OpenImageBank.com
    Váha by v těhotenství měla vzrůst
  • Diety nejsou v tomto období vhodné
  • Není třeba jíst za dva, na druhou stranu je nezbytně nutné, aby mělo tělo dostatek potřebných látek, živin
  • Na váhový přírůstek má mimo jiné vliv: dědičnost (geny), váha a kondice ženy před otěhotněním, metabolismus, stravovací návyky, životní styl

Kolik je „Tak akorát“

Je důležité si uvědomit, že každá žena je jiná a tudíž i její tělo reaguje na těhotenství po svém. Některé budoucí maminky naberou méně kilogramů, jiné více. Svou roli samozřejmě také hraje výchozí hmotnost.

Obecně se za běžný váhový přírůstek během těhotenství považuje 9 – 12 kilogramů. Toto rozpětí platí pro ženy s normální hmotností (vychází se z BMI). U žen, které mají podváhu, by měl být váhový přírůstek v rozmezí 12 – 18 kilogramů, u žen s nadváhou 7 – 10 kilogramů, při obezitě 5 – 7 kilogramů.

Tyto údaje jsou samozřejmě orientační a platí pro ženy, které jsou zdravé a čekají jedno dítě.

Ještě je třeba připomenout, že váhu je třeba sledovat během celého těhotenství.

Co váhový přírůstek zahrnuje

Zajímá vás, co je v přírůstku hmotnosti zahrnuto? Logicky je to miminko (cca 3 – 3,5 kilogramu), placenta (0,5 – 1 kilogram), plodová voda (cca 1 kilogram), zvětšená děloha (cca 0,5 – 1 kilogram), zvětšená prsa (cca 0,5 – 1 kilogram), zadržovaná voda (cca 1 – 2 kilogramy), větší množství krve (cca 1 – 2 kilogramy) a tuk (2-3 kilogramy). Celkem je to tedy 9,5 až 14,5 kilogramů.

Poznámka: údaje jsou samozřejmě pouze orientační, záleží na té které ženě, velikosti dítěte a na mnoha dalších faktorech.

Základem je správné stravování

  • Jezte častěji (cca 5 – 7 x denně) menší porce; jezte pravidelně
  • Dbejte na vhodné složení jídelníčku – měl by obsahovat vše, co je třeba (vitamíny, minerály, bílkoviny atd. – více informací naleznete v příspěvku redakce JáRodič.cz „Jak správně jíst v těhotenství“); naopak vynechte jídla, která se v těhotenství nedoporučují
  • Omezte slazené nápoje, sladkosti
  • Energetický příjem by měl v 1. trimestru zůstat stejný, ve 2. a 3 se zvýšit o cca 300 kcal (1 260 kJ)
  • S hlídáním váhy a jídla nejděte do extrémů – občasný (rozumný) prohřešek je přípustný

Tip: sestavte si jídelníček

A co ještě můžete udělat

  • Pravidelně cvičte – pokud to dovolí váš zdravotní stav, pak se určitě vyplatí pravidelně cvičit (samozřejmě vyberte taková cvičení/sportovní aktivity, které jsou v těhotenství vhodná/é)
  • Choďte, procházejte se
  • Odpočívejte
  • Mějte program – pokud nechodíte do práce, pak je prima mít nějaký denní program
  • Nestresujte se

Závěr

Kolik jste přibrala během těhotenství vy? Byla jste se svou váhou spokojena? Dělala jste něco pro to, abyste nepřibrala moc? Podařilo se vám snížit po porodu hmotnost na svou původní? Dalo vám to hodně práce, anebo to šlo samo? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, názory, rady a tipy.


(29. 9. 2015 | redakce)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2009-2020 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí | pg(12750)