Navštivme svět oříšků



Ořechy k Vánocům prostě patří. Přidávají se nejen do cukroví, ale jsou i nádhernou dekorací a samozřejmě hlavně oblíbenou pochoutkou. Super zprávou je, že ořechy jsou navíc ještě zdravé, protože obsahují množství zdraví prospěšných látek. A na téma ořechy bude i náš dnešní příspěvek. Příjemné čtení a dobrou chuť.

Proč jíst ořechy

  • Foto: Condesign / Pixabay.com
    Foto: Condesign / Pixabay.com
    Pozitivně ovlivňují kardiovaskulární systém
  • Snižují hladinu cholesterolu
  • Obsahují minerální látky, vitamíny a vlákninu
  • Pozitivní vliv na psychiku
  • Zvyšují imunitu
  • Rychlý zdroj energie
  • Napomáhají hubnutí
  • Zkrášlují vlasy, pokožku

 

„Jak“ jíst ořechy

„Nejúčinnější“ jsou ořechy v syrovém stavu. Jakmile jsou jakkoliv upraveny, tak se logicky snižuje obsah účinných látek.

Co se týká množství ořechů, pak je třeba jíst je s mírou. V opačném případě by mohly mít negativní vliv (nejen) na zažívání.

Před konzumací je třeba vždy zkontrolovat kvalitu ořechů. Některé druhy mají tendenci se poměrně rychle kazit.

Kdy ořechy nejíst

Ořechy mohou u některých lidí způsobovat alergii, a to skutečně velmi silnou. Pokud je tedy člověk alergický, pak musí ořechy vyřadit ze svého jídelníčku.

Druhy ořechů

K nejznámějším a nejčastěji konzumovaným druhům ořechů u nás patří:

Vlašské ořechy

  • Plody ořešáku královského
  • Obsahuje vitamíny (B, E), minerální látky (železo, selen, zinek, mangan), nenasycené kyseliny
  • Mají poměrně vysoký obsah kalorií
  • Snižují cholesterol a krevní tlak, působí protizánětlivě, zabraňují předčasnému stárnutí, prospívají nervové soustavě
  • Široké využití v kuchyni
  • Doporučená denní dávka: 7 ořechů

 

Lískové ořechy

  • Plody lísky obecné
  • Obsahují vitamíny B a E, minerální látky (vápník, hořčík, zinek, fosfor, železo), vlákninu
  • Snižují cholesterol, zvyšují imunity, prospívají nervové soustavě
  • Široké využití v kuchyni

 

Burské oříšky/Arašídy

  • Plody podzemnice olejné
  • Obsahují vitamíny A, B, C a E, vlákninu a minerální látky (hořčík, vápník, zinek, fosfor).
  • Pozitivní vliv na trávicí i nervovou soustavu, snižují hladinu cukru, pomáhají při hubnutí. Zároveň působí proti stárnutí, zlepšují kvalitu vlasů a nehtů
  • Široké využití nejen v kuchyni

Zajímavost: možná překvapí, že tzv. buráky nejsou ořechy, ale luštěniny.

 

Mandle

  • Plody mandloně obecné
  • Obsahují vitamíny A, B a E, minerální látky (vápník, hořčík, železo, draslík, zinek) a vlákninu
  • Příznivě působí na srdce a cévy, na zažívací ústrojí, snižují hladinu cukru a cholesterolu v krvi, posilují imunitu, mají uklidňující účinek, posilují nervovou soustavu
  • Široké využití v kuchyni i v kosmetice

Zajímavost: možná překvapí, že mandle nejsou oříšky – jsou příbuzné meruněk. Je dobré vědět, že ve velkém množství jsou jedovaté.

 

Kešu

  • Plody ledvinovníku západního
  • Obsahují minerály (hořčík, železo, draslík, zinek), vitamíny B a E.
  • Pozitivní vliv na nervovou soustavu, na činnost svalů, snižují hladinu cholesterolu, prospívají pokožce, vlasům i nehtům, fungují i na únavu
  • Široké využití v kuchyni i v kosmetice

 

Para ořechy

  • Plody juvie ztepilé
  • Obsahují vitamíny A, B, D a E, minerály (selen, vápník, hořčík, železo, draslík, fosfor)
  • Pozitivní vliv na kardiovaskulární systém, na pleť, zlepšují paměť
  • Široké využití v kuchyni
  • Doporučená denní dávka: 2 ořechy

 

Pistácie

  • Plody pistácie (řečíku pistáciového)
  • Obsahují vitamíny A, B a E, minerály (draslík, železo, selen, zinek, hořčík, fosfor, měď, mangan) a vlákninu
  • Prospívají nervové soustavě, zvyšují imunitu, snižují krevní tlak, zlepšují krvetvorbu. Pozitivní vliv na hubnutí.
  • Široké využití v kuchyni

Závěr

Máte rádi oříšky? Který druh nejraději? Jíte je pravidelně po celý rok, anebo jen při konkrétních příležitostech? Domníváte se, že mají pozitivní vliv na vaše zdraví? Přidáváte oříšky do pokrmů? A pro jaké druhy vánočního cukroví je využíváte? Kde oříšky kupujete? Zkoumáte vždy jejich kvalitu? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.


(17. 12. 2015 | redakce)


Předcházející článek: <<< Pro gurmány: Jak poznat kvalitní chléb <<<
Následující článek: >>> Pro gurmány: Jak chutnají šneci >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Speciál nejen pro gurmány


Péťa Holeček

„Žádná láska není tak opravdová, jako láska k jídlu,“ řekl kdysi George Bernard Shaw. Souhlasíte s tímto tvrzením? Ať tak či onak, určitě se shodneme na tom, že jídlo tvoří důležitou součást života. Pro někoho má větší význam, pro jiného menší, ale téměř každý si aspoň občas zpestří den dobrým jídlem či si zahřeší pojídáním nějaké sladkosti či třeba popíjením dobrého vína. A právě proto vznikl speciál redakce JáRodič s názvem Speciál nejen pro gurmány, ve kterém naleznete nejen recepty na dobré a vyzkoušené jídlo, ale i zajímavosti o různých pochutinách, o vychytávkách světové kuchyně a mnohé další. Příjemné čtení.


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Další rodiče: O čem přemýšlejí, co dělají...

Nová matrace (KristaK)
Čekám až přestane pršet a půjdu hrabat listí. (Leni22)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Slava91)
Nyní jsem dovařila houbový guláš a čekám až přestane pršet. Půjdeme opět do lesa. (Radi11)
Přišli jsme z vycházky tak si jdu zasoutěžit (ZUTOJAMA)

Anketa



©2009-2019 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí


TOPlist