O nás     Inzerce     KontaktO rodičích a jejich dětech již od roku 2009
Hledat
Nepřehlédněte: Pohádky pro děti
Tip na super knihu: Polepšovna pro čarodějky
Rodinné finance
Jak řešit neplodnost
Hlavní rubriky: Těhotenství, Zdraví, Péče o dítě, Výchova dítěte, Zábava a volný čas, Rodiče sobě, Diskuze, Služby pro rodiče, Speciály



Zvyšování hmotnosti v těhotenství

Těhotenství je spojeno s mnoha změnami. Jednou z nich je i přírůstek váhy, který se týká každé budoucí maminky. Některá žena přibere více, jiná méně. Jak se ale říká, všeho s mírou. Jaký je tedy ten správný přírůstek váhy? Jak jej docílit? A je vůbec nezbytně nutné svou váhu sledovat? Mají se během těhotenství držet diety? Tak nejen na tyto otázky vám odpovíme v našem dnešním příspěvku. Příjemné čtení.

Kolik přibrat

Foto: Tawnynina / Pixabay.com
Foto: Tawnynina / Pixabay.com
Přírůstek váhy je individuální záležitost – některá žena přibere více, jiná méně. Ve hře je několik faktorů. Roli hrají geny, typ postavy ženy, věk, metabolismus, fyzická kondice, nemoci a samozřejmě i způsob stravování, a to před i v průběhu těhotenství.

Obecně se doporučuje zvýšení hmotnosti v rozmezí 12–15 kilogramů. Je-li to méně, pak může dojít k ohrožení zdraví nastávající maminky i plodu (nedostatečná výživa), pokud více, je tělo ženy zbytečně zatěžováno, navíc existuje vyšší riziko těhotenské cukrovky, preeklampsie, popřípadě dalších potíží.

A co se skrývá pod těmi 12 – 15 kilogramy? Je to:

  • plod – 3,5–4 kg
  • placenta – 750 g
  • plodová voda – 1 kg
  • děloha – 1 kg
  • prsa – 0,5–1 kg
  • váha krve – 1,5–2 kg
  • tělní tekutiny – 2 kg
  • tukový polštář – 2–4 kg

Ke stanovení optimálního váhového přírůstku lze využít i hodnotu BMI (Body Mass Index) před otěhotněním. Platí, že čím je váha ženy vyšší, tím méně by měla v průběhu těhotenství přibrat a naopak. Pro představu:

BMI přírůstek hmotnosti

  • od 20 (podváha) 12–18 kg
  • 20–25 (normální váha) 11–16 kg
  • 26–29 (nadváha) 7–12 kg
  • přes 29 (silná nadváha) 7–9 kg

Jak přibírat

  • Je důležité, aby se váha v průběhu těhotenství zvyšovala rovnoměrně.
  • V 1. trimestru by žena měla přibrat do cca 2 kg. Některé nastávající maminky se necítí dobře, trpí nevolnostmi, zvrací – v tomto případě bývá váhový přírůstek minimální. V některých případech dokonce dochází ke snížení váhy (nutná konzultace s lékařem).
  • V 2. trimestru by žena měla přibrat 4-6 kg, každý týden cca 500 gramů.
  • Ve 3. trimestru pak 4-7 kg, každý týden cca 300 – 500 gramů.

Co sledovat

Každá žena by během těhotenství měla sledovat svou váhu (sleduje se i v těhotenské poradně). Zbystřit by měla v případě, že se objeví:

  • Váhový úbytek – pokud se objeví na počátku těhotenství, kdy trpí žena nevolností, pak se zpravidla jedná o normální záležitost (váhový úbytek samozřejmě musí být přiměřený). Nicméně lékaře je vždy třeba upozornit/konzultovat s ním, pokud váha poklesne.
  • Stagnace váhy - pokud váha stagnuje, a to více jak dva týdny, pak je třeba upozornit/konzultovat s lékařem
  • Rychlý/velký váhový přírůstek – pokud se váha ženy zvyšuje rychle, popřípadě zvyšování váhy neodpovídá příjmu potravin, určitě se vyplatí upozornit/konzultovat s lékařem.

Pozn.: Pokud se ženě v této souvislosti cokoliv nezdá, určitě se vyplatí konzultovat své obavy s gynekologem.

Jak na to

Pokud těhotenství probíhá bez problémů, pak by žena měla:

  • Zdravě se stravovat
  • Jíst pravidelně, 5 – 6 jídel za den
  • Jíst menší porce. Vyhnout se přejídání (není třeba jíst za dva)
  • Pravidelný pohyb
  • Dostatek odpočinku, spánku

Závěr

Máte problémy s váhou? Pokud ano, jaké – příliš vysoká, příliš nízká, často se měnící? Kolik kilogramů jste přibrala v průběhu těhotenství? Byla jste s tímto přírůstkem spokojena? A jak rychle po porodu jste se vrátila ke své původní váze? Byl to problém, anebo to šlo téměř samo? Máte nějaký osvědčený trik, jak v těhotenství přibrat „tak akorát“ a jak přebytečné kilogramy po porodu rychle shodit? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.


(6. 5. 2016 | redakce)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

těhotenské oblečení
Myslím, že sledovat váhu při těhotenství je ta největší hloupost, je naprosto přirozené, že žena při tom nějaké to kilo nabere. Důležité je, ničím takovým se netrápit a bříško si spíše užít. Mě v tom ...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2009-2020 JaRodic.cz, ISSN 1804-0632
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: redakce(at)jarodic.cz | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu JaRodic.cz a ochrana soukromí | pg(13120)